Az áfacsökkentés hatására akár 15-20 százalékkal is bővülhet a halak értékesítésének forgalma az áruházláncok szerint, a fogyasztók pedig 17-22 százalékkal kedvezőbb áron juthatnak pontyhoz, harcsához vagy épp lazachoz, mint tavaly – írta összeállításában a Világgazdaság.
A haltermelők nem jelezték, hogy emelnék az átadási árakat, így az áruházláncok azt ígérik, a teljes árelőnyt átadják a fogyasztóknak, ami abból fakad, hogy január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkent az étkezési halak forgalmi adója – derült ki a Világgazdaság körképéből, ami a Tesco, SPAR, Lidl, Auchan és Aldi tájékoztatásán alapul.
Mindez elvileg 17 százalékos általános áresést hoz, de van olyan piaci szereplő, amely 22 százalékos kedvezményig is elmegy. Az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közlése szerint az egyik legnépszerűbb árucikkhez, a tavaly még kilónként 2300-2400 forintba kerülő pontyszelethez az áfakulcs mérséklődésével idén már 1900-2000 forintért hozzá lehet jutni, de a lazacfilé is a korábbi 7000 helyett 5800 forintért beszerezhető. A pangasius- és tilápiafilé ára 2300 forintról 1800 forint alá zuhant.
Az áruházak beszámolója szerint ma még a halértékesítés akár 30-40 százaléka is az év végi ünnepekhez köthető, de az adóváltozással csökkenhet a szezonalitás: a Tesco szerint akár 15-20 százalékkal is megélénkülhet a nyers, friss és fagyasztott halak iránti kereslet.
A friss halak közül a ponty és a lazac a legnépszerűbb, előbbihez kötődik az eladások 66, utóbbihoz a 25 százaléka – közölte a SPAR, ahol szintén teljes mértékben átadják a vásárlóknak az adókedvezményt, illetve ugyancsak emelkedő halfogyasztással számolnak. Átadja az áfát az Auchan is, ahol kimondottan a magyar halak értékesítésének felfutásában bíznak. Náluk a friss ponty és annak feldolgozott változatai a legkeresettebbek, de az édesvízi halak közül közkedvelt az amur és a busa, valamint az afrikai harcsa is. A tengeri halak közül az Auchan tapasztalatai szerint is a lazac a legkeresettebb, ám a tonhal népszerűsége is folyamatosan növekszik.
Nemcsak az étkezési halakra vonatkozó 22 százalékpontos áfa-vágásból származó 17 százalékos árelőnyt biztosítja az Aldi, hanem minden érintett termék bruttó árát 22 százalékkal csökkentette, ahogy ezt 2016-ban a sertés- és 2017-ben a baromfihús esetében is tette. A társaság leszögezte: ez nemcsak egy rövid akciós periódusra vonatkozik, hanem hosszú távra. A Lidl is arra az álláspontra jutott, hogy egyes termékeknél túllép az áfacsökkentés generálta áresésen, így januártól 17-22 százalékkal kerülnek kevesebbe hálózatában a haláruk.
(forrás: vg.hu)