Az éves tojásmennyiség 10-11 százalékát adják el a húsvéti ünnep előtti hetekben a termelők. Tavaly nőtt a tojástermelés, az ágazat bevétele csökkent.
A húsvéti tojásfogyasztás évente átlagosan mintegy 270-280 millió darab, ami az éves fogyasztás 10-11 százaléka – közölte Molnár Györgyi, a Baromfi Termék Tanács (BTT) mezőgazdasági titkára. Elmondta, hogy a húsvét előtti hetekben 30-35 százalékkal több tojást vásárolnak a háztartások, mint általában. A teljes tojásfogyasztás évente megközelíti a 2,5 milliárd darabot.
Molnár Györgyi megjegyezte, az ágazat tojástermelésből származó árbevétele tavaly 26 milliárd forint volt, az azt megelőző évben 26,5 milliárd forintot tett ki. A csökkenést azzal indokolta, hogy míg a regisztrált termelés nőtt, addig az átlagos termelői ár csökkent. A tojásárakról megjegyezte, hogy a tojás darabonkénti fogyasztói ára 33-45 forint volt a 13. és 15. héten a vidéki és a budapesti piacokon az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai alapján.
A tojáságazatot érintő parlamenti képviselői kérdésre válaszolt a minap Farkas Sándor, az AM parlamenti államtitkára: mint megjegyezte, az állam mozgásterét a piaci folyamatok befolyásolásakor a magyar és az uniós jogszabályok szabják meg, de az Agrárminisztérium (AM) minden lehetőséget kihasznál a magyar tojáságazatban tevékenykedő állattenyésztők versenyképességének biztosítására. Az étkezési tojást termelő tyúkállományok, valamint tenyészbaromfi fajok állatjóléti támogatásának keretösszegét 100 millió forinttal emelte a tárca, így az idén felhasználható összeg elérte az 1,5 milliárd forintot. Az AM idén is kiemelt figyelmet fordít az állategészségügyi intézkedésekre. Az állatbetegségek megelőzésére és felszámolására a 2018-ban biztosított 10 milliárd forint után idén már 12 milliárd forint áll rendelkezésre.
Az államtitkár tájékoztatása szerint az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. közreműködésével rendszeresen támogatja a tojáságazat agrármarketing feladatait is. Az akciók célja a fogyasztásösztönzés, a fogyasztói szemléletformálás, amelyek hozzájárulnak a kiváló minőségű, biztonságos, magyarországi előállítású termékek részarányának növeléséhez, így a magyar termelők és fogyasztók is egyaránt jól járnak.
Oktatás
A BTT-n belül működő Tojásszövetség ismeretterjesztő iskolai programot indít a gyerekek reggelizési szokásainak javítására, amely idén tavasszal 15 iskolába és több mint 4000 felsős diákhoz jut majd el. A szövetség a felnőttek oktatását is fontosnak tartja, ezért „HU, de tojás!” néven Facebook-oldalt is létrehozott.
(MTI/BTT)