A határozott termelői fellépéssel sikerült megakadályozni, hogy beessenek a nyerstej-árak – számoltak be a Világgazdaság által megkérdezett tejpiaci szereplők.
Mint emlékezetes, márciusban a Penny Market Szlovákiából származó, a piacinál jóval alacsonyabb áron árult UHT-tejjel indított vevőcsalogató akciót, amely ellen a termelők – az agrárkamara és a terméktanács támogatásával – tiltakozó akciót szerveztek. Az ügyben az élelmiszer-biztonsági hatóság vizsgálata még tart.
A megkérdezett tejtermelők emlékeztetnek arra, hogy a tejpiacon kialakult egyensúly törékeny, de a jelenlegi helyzetben a termékpálya minden szereplője megtalálhatja a számítását. Úgy tudják, a Penny által meghirdetett tenderen magyar feldolgozók is nyertek, termékeik hamarosan megjelennek az áruházláncban – kérdés, milyen áron. Arról nincs hír, hogy az ominózus szlovákiai UHT-tej árából következően nyomott árú beszerzések indultak volna el.
– Nehéz feladata van a terméktanácsnak, mert arról kellene megállapodni a szervezeten belül, hogy az UHT-tejet ne lehessen vevőcsábító eszközként használni – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. – Ha sikerül is kialakítani egy ilyen szabályozást, az csak középtávon, két-három éves távlatban lehetséges, ugyanis annak az uniós és a versenyjoggal is összeegyeztethető, önszabályozó eszközként kell működnie. A terméktanácsban egyébként a kilenc nagy élelmiszer-kiskereskedelmi cég közül hét tag.
(forrás: vg.hu)