Élelmiszer-feldolgozás

A biotermékek behozatala érvényes minősítő tanúsítvánnyal rendelkező harmadik országbeli gazdasági szereplőtől történhet. Az import során számos szabálynak meg kell felelni.


A bioélelmiszerek importját több előírás is szabályozza, ilyen például a 834/2006/EK rendelet, annak is a 33. cikke. Az 1235/2008/EK rendelet az ellenőrzési tanúsítványok kiállításáról szól. Ugyanennek a III. és IV. mellékletében lévő ellenőrző szervezetek és hatóságok felügyelete alá tartozó gazdasági szereplők az ott megjelölt termékkategóriába tartozó bioélelmiszert a megjelölt határidőig exportálhatnak az EU-ba. Harmadik országból pedig az importtevékenységét a gazdasági szereplő csak akkor kezdheti meg, ha bejelentkezett és szerződést kötött Magyarországon biogazdálkodás ellenőrzésére jogosultsággal rendelkező ellenőrző szervezettel (pl. Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. HU-ÖKO-01).

A biotermékek behozatala érvényes minősítő tanúsítvánnyal rendelkező harmadik országbeli gazdasági szereplőtől történhet. A behozott tételt ellenőrzési tanúsítványnak kell kísérnie. Az ellenőrzési tanúsítványt a harmadik országbeli ellenőrző hatóság vagy ellenőrző szerv ellenőrzés után állítja ki, az érintett tagállam illetékes hatósága (NÉBIH) hitelesíti, és az első címzett (ahova a szállítmány érkezik) tölti ki a 2003/24/EK bizottsági határozattal létrehozott elektronikus kereskedelemellenőrzési és szakértői rendszer (TRACES) alkalmazásával. Ezáltal csak elektronikus tanúsítvány van érvényben.  Az ellenőrzési rendszerben lévő gazdasági szereplő regisztrál a TRACES rendszerben, adatait megküldi a Biokontrollnak, amely továbbítja a NÉBIH felé hitelesítésre. A TRACES rendszerben lehetőség van több betárolási helyet is megadni.

A 3/2010. (VII.5.) VM rendelet értelmében a gazdasági szereplőnek be kell jelentenie (megyei kormányhivatal) az első betárolási helyét vagy helyeit. Az első ellenőrzést követően van lehetősége a gazdasági szereplőnek illetve az első címzettnek kezdeményezni az elektronikus ellenőrzési tanúsítvány kiállítását. A beléptetési pontot a NÉBIH-től kell megkérdezni. Az ellenőrzési tanúsítvány hitelesítése után elektronikusan megérkezik az első címzetthez. A kiállító hatóság kinyomtatja az ellenőrzési tanúsítványt, és a 18. rovatban aláírja, valamint elküldi az első címzett részére. Ezzel egy időben elindítható a bioélelmiszer tétel Magyarországra az első címzett címére, a magyarországi első betárolási helyre. Megérkezést követően az illetékes hatóság (megyei kormányhivatal) a helyszínen elvégzi a szállítmány vizsgálatát és hitelesítését, majd kinyomtatja a TRACES rendszerből az ellenőrzési tanúsítványt, és a 20. rovatban aláírja, majd átadja az első címzettnek.

Az első címzett a behozott tétel szabad forgalomba bocsátását kéri a vámhatóságtól. Az első címzett az érkezést követően megvizsgálja a bioélelmiszeren, a szállítóokmányon, ellenőrzési tanúsítványon jelzett megnevezés, tételazonosító jelölés, ellenőrző szervezet, mennyiség egyezőségét. A kormányhivatal ellenőrzését követően kinyomtatja az ellenőrzési tanúsítványt és kitölti a 21. rovatot. A tervezett elektronikus aláírási rendszer még nem üzemel, ezért szükséges az ellenőrzési tanúsítványt háromszor kinyomtatni.

Ezt követően az importőr vagy az első címzett az exportáló cég (beszállító) érvényes minősítő tanúsítványának, az ellenőrzési tanúsítványok (három darab), a számla, vámáru nyilatkozat másolatát, a tétel készletre vételi jelentését elküldi jóváhagyásra az ellenőrző szervezetéhez. Az ellenőrző szervezet a beküldött iratokat ellenőrzi. Ha minden szükséges irat beérkezett és rendben van, az ellenőrző szervezet jóváhagyja az importot, a bioélelmiszer felhasználható (feldolgozható, értékesíthető).

 


A bioélelmiszekkel kapcsolatos további aktualitásokat a NAK Élelmiszeripari Hírlevelének áprilisi számában olvashatnak.



(Csarnai Erzsébet/Biokontroll Hungária Nonprofit Kft.; Dr. Szűcs Viktória/NAK)



Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám