Jogszabályi összefoglaló

Módosult a termelői csoportok elismeréséről szóló 42/2015. (VII. 22.) FM rendelet. A változásokat az alábbiakban foglaljuk össze.


1.    A 42/2015. (VII. 22.) FM rendelet módosítása értelmében termelői csoport tagjára vonatkozó kötelezettségvállalások a 4.§-ból átkerültek a 1.§. (3) bekezdésébe. A kötelezettségek nem változtak.

2.    A termelői csoportként történő elismerés feltételeiben történt módosítások:
-    Új szabály, hogy a szőlőültetvényekben végzett zöldszüretre, a 22/2019 (V.31.) AM rendelet alapján igénybe vett támogatás is az árbevétel részét képezi. [3.§ (2) bekezdés]
-    A módosítás értelmében, az alapszabályban az eredmények felosztásának módját a beszállított termékek értékének arányával összhangban rögzíteni kell. [4.§. (2) bekezdés b) pont].
-    A módosítással lehetővé vált, hogy a termelői csoport választott tisztségviselője (beleértve az igazgatóság és felügyelő bizottság tagjait) a termelői csoport jogi személy tagjának képviselője is lehet. [4.§. (2) bekezdés d) pont].
-    Törlésre került a 4.§ (2) bekezdés e) pontja. Így az alapszabályban nem kötelező rögzíteni a személyes közreműködés (termékértékesítés) hiányában a tagság megszűntetésére vonatkozó részletszabályokat.
-    Új előírás, hogy, ha a termelői csoport és kereskedelmi partnere között bármilyen szinten tulajdonosi összefonódás van, úgy az árbevételt is generáló üzleti tranzakciókat az évenként kötelezően előírt beszámolóban, külön írásos indoklással kell alátámasztani. Az indoklásban igazolni kell, hogy a tranzakció piaci viszonyok között valósult meg. [4.§. (3) bekezdés]

- Az üzleti tervvel szemben támasztott elvárások kiegészültek:
o    Az értékesítési tevékenységet az üzleti tervben részletesen kell bemutatni, különös figyelemmel az értékesítés irányára, a módszerére és a kereskedelmi partnerek pontos megnevezésére. [5.§. (2) bekezdés c) pont].
o    Új elemként a termelői csoport megalakulásának köszönhető termelői koncentráció javulás is bemutatásra kell, hogy kerüljön az üzleti tervben, figyelembe véve a tagkör, a földrajzi elhelyezkedés és a termelés sajátosságait. [5.§. (2) bekezdés d) pont]
o    A rendelet 2.§.-ban meghatározott célok elérését, valamint az 1305/2013/EU rendelet 5. cikke szerinti prioritásokat célzó megvalósítandó intézkedések, beruházások és fejlesztések részletes, időrendi táblázattal kiegészített bemutatása szükséges az üzleti tervben. [5.§. (2) bekezdés e) pont]
o    Új elemként azt is be kell mutatni, hogy a tervezett intézkedések, beruházások és fejlesztések miként szolgálják a teljes tagság érdekeit, figyelembe véve kapacitásbeli és földrajzi szempontokat is. [5. §. (2) bekezdés g) pont]
o    Az üzleti tervhez kapcsolódó adatlapok is módosultak, kibővültek. Az „A” és „B” adatlap a tagi nyilvántartást, a „C” adatlap árbevételének, értékesítésének nyilvántartását, a „D” a tagi értékesítés nyilvántartását szolgálja. [5. §. (2) h)-j) pontok]. Az adatlapok a korábbitól eltérően nem a rendelet mellékleteként, hanem az agrárpolitikáért felelős minisztérium honlapján elérhetőek.

3.    A termelői csoportként történő elismerésben történt módosítások:
-    Az elismerési kérelemhez a módosított adatlapokat kell benyújtani, valamint a módosított adatlapokkal összhangba hozott nyilatkozatokat arra vonatkozóan, hogy az elismerést kérelmező vállalja a tagi szinten elkülönített könyvelést az egyértelmű nyilvántartatás érdekében.
-    Az elismerés visszavonása iránti kérelemről - ugyanúgy, mint az elismerés iránti kérelemről - a miniszter dönt. [6.§. (4) bekezdés]
-    Amennyiben az elismerési kérelem hiányos tartalommal kerül benyújtásra, úgy hiánypótlásra egy alkalommal, 30 napos határidővel van lehetőség. [6.§. (8) bekezdés]
-    Új szabály, hogy az üzleti terv végrehajtásáról évente részletes szöveges értékelést kell készíteni, melyet a tárgyévet követő május 31-ig kell elküldeni elektronikusan a miniszternek. A határidő elmulasztása esetén egyszeri hiánypótlásra van lehetőség, 15 napos határidővel. Eredménytelen hiánypótlás esetén az elismerés visszavonásra kerül. [6/A.§. (1) bekezdés]
-    Az üzleti terv módosítására vonatkozó változások:
o    Új elem a változás-bejelentés, amely ütemezést, költségvetést érintő változásokra vonatkozhat. Változás-bejelentésre egyszerűsített eljárásrend keretében, évente egy alkalommal, az üzleti terv megvalósulásának szöveges értékelésével egyidejűleg van lehetőség. [6/A.§. (2) bekezdés] A változást formanyomtatványon rögzítve, elektronikus úton, a minisztérium honlapján közzétett Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen lehet benyújtani.
Ütemezést érintő változásnak minősül: intézkedés, beruházás, fejlesztés üzleti tervben meghatározott megvalósulási időpontjának változása.
Költségvetést érintő változásnak minősül: intézkedés, beruházás és fejlesztés bekerülési költségének az üzleti tervhez képest történő változása.
o    Üzleti terv módosítására továbbra is van lehetőség. Módosításnak a fentieket meghaladó változtatások minősülnek, amennyiben nem veszélyeztetik azokat a – rendeletben már korábban rögzített – célokat, melyeket a termelői csoportnak gazdasági tevékenysége során meg kell valósítania. Módosításra az üzleti terv elfogadását követő első négy évben összesen 2 alkalommal van lehetőség. A módosítási kérelmet szintén a minisztérium honlapján közzétett formanyomtatványon, elektronikusan lehet benyújtani. [6/A.§. (3) bekezdés]

4.    Ellenőrzésre és jelentéstételi kötelezettségre vonatkozó módosítások [7.§.]:
-    A jelentéstételi kötelezettségnek a - rendeletmódosítással összhangban - módosult adatlapok benyújtásával a korábbi eljárásrend és hiánypótlási rend, valamint határidő (tárgyévet követő május 31.) szerint kell eleget tenni. A benyújtandó dokumentumok a felelős minisztérium honlapján érhetőek el.
-    A termelői csoportra vonatkozó cégadatokban, alapszabályban bekövetkezett változásokról – kiemelve az eredeti állapotot és a változásokat – az üzleti terv szöveges értékelésével egyidejűleg, elektronikusan kell tájékoztatni a minisztert.
-    Elektronikus levelezésre a minisztérium honlapján közzétett elektronikus levélcím használandó.

A rendeletmódosítás a kihirdetést, 2019. május 31.-t követő 5. napon, azaz 2019. június 5-én lép(ett) hatályba.

 

(NAK/Nagy Anikó)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám