Koronavírus

A koronavírus-járvány terjedése ellenére az élelmiszeripar szereplői mindent megtesznek annak érdekében, hogy minden polgár számára továbbra is elérhető legyen a biztonságos, minőségi és megfizethető élelmiszer.


Az európai élelmiszeripart 294 ezer vállalkozás és 4,7 millió elkötelezett munkavállaló alkotja, akik közös célja, hogy a fogyasztók teli polcokkal és hűtőpultokkal találkozhassanak napról napra. A kialakult helyzetre való tekintettel ez azonban egyre nehezebb. A kritikus pontok azonosítása érdekében a FoodDrinkEurope 2020. március 23-án kiadott közleményében 5 pontot azonosított, amely különösen megterheli az élelmiszer-ellátási láncot. A szervezet úgy véli, hogy ezen pontok mentén kell cselekedni az élelmiszer- és italkészletek zavarának elkerülése érdekében, így a Bizottságnak küldött levelében szoros együttműködésre szólítja fel a tagállamokat és sürgős lépéseket szorgalmaz.

1. Az élelmiszeripar munkaerő támogatása
Az élelmiszer- és italgyártók elkötelezett munkaerőre támaszkodnak − beleértve az üzemi dolgozókat, a targonca és gépjárművezetőket −, akik a termékek előállítását, piacra jutását segítik. Azonban a megbetegedések, az idős rokonok gondozása és az otthon maradó gyermekek felügyelése miatti munkavállalói kiesések komoly problémát jelentenek az előállítás és szállítmányozás területén.
A FoodDrinkEurope felkéri a Bizottságot, hogy készítsen uniós szintű iránymutatást a tagállamok számára a harmonizált protokoll kidolgozásához, annak érdekében, hogy az egészségügyi dolgozókhoz hasonlóan az élelmiszeripari dolgozók mentességeket és kiváltságokat kaphassanak.


2. A teljes élelmiszerellátási-lánc alapvető fontosságának elismerése
A Bizottság március 16-i közleményében útmutatást fogalmaz meg a tagállamok számára a határigazgatósági intézkedésekről és elismeri, hogy az élelmiszer alapvető szolgáltatás. Az élelmiszereket és italokat, az élelmiszer-összetevőket, az élelmiszer-biztonság és a szállítás szempontjából nélkülözhetetlen csomagolóanyagokat, a takarmányokat és a háziállatok eledelét minden uniós tagállamnak alapvető fontosságúnak kell tekintenie a határokon történő zökkenőmentes átjutásuk segítése érdekében.
A Bizottság részéről fontos, hogy az élelmiszerszektor fontosságát tudatosítsa, és hangsúlyozza a lánc fenntartásához szükséges különleges intézkedések fontosságát.


3. Szállítási szűk keresztmetszetek feloldása
Az élelmiszer-ellátási lánc egyik erőssége, hogy a fogyasztói igények kielégítése érdekében az élelmiszer-összetevőket, illetve a késztermékeket könnyen és viszonylag gyorsan tudja mozgatni az országok között. Azonban a vírus helyzetre való tekintettel a határátlépések nehézkessé váltak.
Így fontos lenne, ha a tagállamok az élelmiszeripari tehergépjárművek esetében is betartanák a „zöld folyosó” használatát és függesztenék fel a hétvégi tilalmakat. Továbbá a FoodDrinkEurope szorgalmazza a határátlépési tilalmak harmonizációját az unióban, a működőképes, egységes piac fenntartása és a közlekedés nehézségeinek feloldása érdekében.


4. Nehéz helyzetben lévő vállalkozások támogatása
Az Európai Unió élelmiszeriparának 99%-a kis és középvállalkozás. A koronavírus-járvány ezen vállalkozások fennmaradását súlyosan fenyegeti. Az élelmiszeriparra a vendéglátó egységek (éttermek, szállodák, bárok, kávézók, stb.) bezárása komoly hatást gyakorol. Mindennek köszönhetően a vállalkozók jelentős keresletcsökkenésről számolnak be.
A FoodDrinkEurope arra kéri a Bizottságot, hogy dolgozzon ki az átfogó sürgősségi intézkedéseket az élelmiszeripari vállalkozásokra gyakorolt pénzügyi hatások minimalizálása, a munkahelyek megőrzése és az ágazat hosszú távú gazdasági fenntarthatóságának érdekében.


5. Globális kereskedelem ösztönzése
Az Európai Unió vállalkozóinak jelentős szerepe van a világ élelmiszer-ellátásában. A koronavírus kitörése óta az eladások csökkentek, főként Kínában és az ázsiai régióban. A kialakult bizonytalanság jelentős problémát okoz az exportőrök számára.
A FoodDrinkEurope ezért arra kéri a Bizottságot, hogy tartson kétoldalú tárgyalásokat a főbb kereskedelmi partnerekkel az élelmiszerek és a jelentősebb összetevők kereskedelmének megkönnyítése érdekében, illetve alakítson ki nemzetközi együttműködéseket annak biztosítása érdekében, hogy a termékek globális mozgása továbbra is megoldott legyen.

Dr. Szűcs Viktória/NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám