A „Három a magyar igazság” kampány népszerűsítéséhez, a tisztább göngyölegek kultúrájának széles körű elterjesztéséhez John P. Kotter amerikai professzor elméletét alkalmazzuk. Az elmélet a változás nyolc szakaszból álló folyamatát mutatja be, más néven a változás nyolc lépcsőfokát.
Az elmélet mind a nyolc lépcsőfoka univerzális, így aki valamiféle tartós változást szeretne elérni (az üzleti és magánéletben egyaránt) segítséget meríthet ezen tanulmányból. szeretnénk megosztani önökkel, hogyan segít bennünket ez az elmélet a végső célunk elérésében, a műanyagok anyagában való hasznosításában.
A változás nyolc lépcsőfoka röviden a következő: 1. egészséges veszélyérzet felkeltése, 2. az irányító csapat létrehozása, 3. a jövőkép és a stratégia kialakítása, 4. a változás jövőképének kommunikálása, 5. az alkalmazottak felhatalmazása az átfogó cselekvésre, 6. eredmények elérése rövid távon, 7. az elért eredmények megszilárdítása és további változások kezdeményezése, 8. az új megoldások meggyökereztetése a vállalati kultúrában
A NAKlap előző két számában a Cseber Nonprofit Kft. kampánya keretében bemutattuk az első négy lépcsőfok lényeges elemeit, most további kettő ismertetésével folytatjuk.
Az alkalmazottak felhatalmazása az átfogó cselekvésre (5.)
Ezt a szakaszt úgy is szokták nevezni, hogy a „partnerek széles körű bevonása” a változás folyamatába. Nem feltétlenül szükséges, hogy nekünk magunknak legyenek saját „alkalmazottaink”, felkérhetjük partnereinket is a folyamatunk támogatására. Nagyarányú belső átalakulás ritkán következik be sokak közreműködése nélkül. Az ötödik szakasz feladata, hogy felhatalmazza az emberek sokaságát arra, hogy tegyenek meg mindent a jövőkép megvalósítását akadályozó korlátok eltávolítására. Ez a szakasz a mi esetünkben jelenleg is folyamatban van. Az idei évben kezdtük el széles körben a gyűjtőhelyeink, a kibocsátó partnereink és a tulajdonosaink bevonását a „Három a magyar igazság” kampányunkba. Minél nagyobb számban nyerjük el partnereink támogatását – annál szélesebb körben tudjuk terjeszteni üzeneteinket és annál nagyobb esélyünk van a célkitűzésünk elérésére. Az átfogó cselekvés leginkább akkor valósul meg, ha a partnerek már önállóan is kezdeményeznek saját támogató akciókat.
Eredmények elérése rövid távon (6.)
A nagy változásokhoz idő kell, olykor igen sok idő. Ugyanakkor az emberek többsége biztató jeleket vár, amelyek meggyőzik őket, hogy erőfeszítésük nem volt hiábavaló, egyszer majd kifizetődik. A kétkedők is bizonyítékot akarnak. A rövid távú eredmények mérföldköveket jelentenek, amelyek jelölik a győzelemhez vezető utat, és amelyekre joggal lehetünk büszkék. A folyamat hatodik lépcsőfokának elérésekor már szinte a célegyenesben érezhetjük magunkat. Az apró, pozitív visszajelzések és az apró sikerek megjelenése azt jelzi számunkra, hogy jó úton haladunk. A mi esetünkben például a NAK-együttműködés aláírása és jelölésünk egy szakmai különdíjra egy-egy ilyen mérföldkövet jelentett. Fontosnak tarjuk, hogy ezeket a sikereinket a partnereink is megismerjék és velünk együtt ünnepeljék a közösen elért eredményeket. A sikerélmény további cselekvésre sarkallja a résztvevőket. Az akár évek óta tartó változási folyamat során a résztvevők elfáradnak, és gyakran van szükségük a motiváció frissítésére. Ezek a „gyors győzelmek” szükségesek ahhoz, hogy megkapjuk a szükséges lendítő erőt a kihívásokkal teli következő (hetedik) szakasz teljesítéséhez.
Várjuk azon személyek jelentkezését, akik felelősséget éreznek a környezetünk iránt és szívesen részt vennének csapatunk munkájában. Jelentkezésüket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre várjuk.
(NAKlap, 2019. október)