Az agrárkormányzat, a fogyasztók és a gyártók közös érdeke, hogy a magyar termékeket jelző védjegy használatának aránya növekedjen - fejtette ki a vidékfejlesztési miniszter egy szakmai rendezvényen kedden Budapesten.
Fazekas Sándor hozzátette: a termékrendelet 2012-es megalkotásánál kiemelt cél volt, hogy minél több magyar termék jelenjen meg a piacon, az élelmiszerek nyomon követhetők, jó minőségűek és megbízhatók legyenek.
A három kategóriát - magyar termék, hazai termék és hazai feldolgozású termék - megkülönböztető rendelet egyértelműen segíti a vásárlók tájékozódását, és iránymutató szerepet tölt be - emelte ki.
Jelentős eredménynek nevezte, hogy a vásárlók 75 százaléka kifejezetten magyar terméket keres a boltokban, míg 5-6 évvel ezelőtt ez az arány mindössze 50 százalék körül alakult.
Ismertetése szerint a vásárlók 80 százalékát érdekli a termék származása és az élelmiszerbiztonság, s a magyar lakosság 50 százaléka akkor is a magyar terméket vásárolja meg, ha az drágább mint a külföldi. Ezt a kialakult tudatos fogyasztói réteget kell tovább erősíteni - tette hozzá.
Szólt arról is, hogy az önkéntességen alapuló élelmiszer-megjelölés rendszere nem csak a vásárlókat orientálja, hanem lehetőséget ad arra is a hatóságoknak, hogy a szabályok megsértőivel szemben eljárjanak. Közlése szerint a jogosulatlan termékmegjelölést használókkal szemben a jövőben is szigorúan fellépnek.
A vidékfejlesztési miniszter a Magyar Termék Nonprofit Kft. szakmai rendezvényén kijelentette: a termékrendszer eredményesen működik, a tárca elkötelezett a folytatása mellett. Jelenleg 120 cég 2600 terméke jogosult a magyar termék védjegy használatára. Szavai szerint a megkezdett munka eredményességét az is igazolja, hogy a kereskedelmi láncok becslése szerint a megvásárolt élelmiszerek 75-80 százaléka belföldről származik.
Kecskeméti Attila, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója előadásában arról beszélt, hogy a 120 szerződött cég mellett 25 pályázat van elbírálás alatt. Új partnereik közül kiemelte a Metro Kereskedelmi Kft.-t, és az Auchan Magyarország Kft.-t.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke előadásában kiemelte: a Kamara felismerte a Magyar Termék Védjegy szerepét, jelentőségét, figyelemmel kíséri annak fejlődését, részt vesz a védjegy Tanúsítási Döntőbizottságának tevékenységében.
A NAK célja és törekvése, hogy az élelmiszerlánc különböző pontján tevékenykedő tagjai kiváló alapanyagokat termeljenek, jó minőségű, versenyképes feldolgozott termékeket állítsanak elő, megfelelő jövedelmezőséget biztosító piacképes árakon.
Ez az alapvető feltétele annak, hogy egyre több legyen az itthon megtermelt alapanyagból, a hazai munkavállalók által, Magyarországon előállított Magyar Termék védjegyet nyert áru – hangsúlyozta a NAK elnöke.
(MTI/NAK; Fotó: Gyulai Tóth Zoltán)