Valaha a Hajdúböszörmény központjában állt egykori posta volt az ügyintézés egyik fő helyszíne. December 15-én újra élet költözött az ingatlanba: a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara új szolgáltató központja nyílt itt meg.
Hajdúböszörmény centrumában, a Kálvin téri egykori postahivatalban újra sürgés-forgásra figyeltek fel a helybéliek a szürke, havas csütörtöki kora délelőttön. Ám nem levél vagy csekk feladására vártak a helyiségben, hanem megnyitóra készültek.
Odakinn a ház homlokzatán felirat hirdette, hogy ez az épület már a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara „birtoka”: a köztestület új, Szolgáltató Hálóztat projektje keretében az új – és egyben első – kamarai szolgáltató központot helyezték el itt. És nem lehetett nem észrevenni, hogy a NAK arculatváltásának első jegyei is itt köszöntek vissza.
Belül, a bejárattal szemben óriási nagy, világító új NAK-embléma – beljebb pedig a kisebb méretű NAK Szolgáltató Központ-embléma, az asztalokon pedig az egységes megjelenéshez igazodó asztali névtáblák –, a logó színösszeállításával összhangban a zöld, a halványzöld és a piros dominál. Az utóbbi szín a várótér lámpabúráit, előbbiek az ízléses fapadok ülőpárnáinak huzatjait és a falakat borítja. Körben pedig a szintén az egységességhez igazodó plakátok, a kamarai szakkiadványok és füzetek, a hirdetőfal együtt „üzenik”, hogy a mi mindennel foglalkozik a megújuló NAK, mi minden szolgáltatásért, szakmai, pályázati tanácsért, segítségért, ügyintézésért kereshetik meg itt a helyi falugazdászokat és más szakértőket az ide betérő kamarai tagok.
Kora délelőtt az ügyfélfogadás a megnyitóra tekintettel szünetelt, így a modern ügyfélhívó rendszert nem volt aki kipróbálja, és egyelőre a szüleiket esetleg elkísérő gyerekek számára a várótérben kialakított játszósarokban sem volt senki. Ellenben a belső tanácsteremben, illetve az öt, fa-virágládákkal díszített, íves paravánokkal elválasztott pultot felvonultató ügyfélfogadó mögötti konferenciateremben szép számban gyülekeztek a vendégek, az országos és a Hajdú-Bihar megyei kamarai, a városi vezetők, a hajdúsági gazdálkodók és más városi, megyei meghívottak.
Mielőtt még bármelyik vendég feltehette volna a kérdést, hogy de miért éppen Hajdúböszörményben és miért éppen az egykori postaépületben alakította ki a NAK ezt az új centrumát, Győrffy Balázs NAK-elnök, majd Szabó Sándor, a kamara megyei elnöke idő előtt megadta a választ. Győrffy Balázs azt mondta, hogy egyfelől azért, mert Hajdú-Bihar az ország meghatározó agrármegyéje – ezt Szabó Sándor később számokkal is igazolta: 32876 megyei kamarai tagot és 28700 őstermelőt tartanak nyilván – másfelől mert, a hajdúböszörményi önkormányzat nyitottnak és együttműködőnek bizonyult.
– Legelőször a polgármester úr házát néztük ki… – kezdte az indoklást tréfásan Szabó Sándor, majd a nagy nevetés közepette hozzátette: – …mármint a városházát... De ott a falakat nem lehetett lebontani, így aztán „visszafoglaltuk” az egykori postát. És most már újra lehet itt ügyeket, igaz csak agrárügyeket intézni.
A megyei elnök hozzátette, a helyszínkiválasztástól a december 15-i átadásig szűk két hónap telt el, ennyi idő alatt kellett a szükséges átalakításokat elvégezni. A jelenlévők a levetített, az „átszabást” összefoglaló kisfilmet megtekintve és helyiséget személyesen is körbejárva meggyőződtek róla: a közreműködők hatékony és jó munkát végeztek.
Leegyszerűsítve: a szolgáltató központ úgy néz ki, ahogy egy ügyfélbarát szolgáltató központnak a 21. században ki kell néznie. (Nyugat-Magyarországon, a Vas megyei Sárváron nyílik majd a következő ilyen. A NAK mindkettőt úgynevezett pilot projekt keretében hozza/hozta létre, majd a két helyszín működésének tapasztalatait felhasználva alakítja ki az újabb „irodákat”. A kamara tervei szerint az ország valamennyi megyéjének járásában létesülne egy ilyen központ.)
Kulturált körülmények
Kis Attila hajdúböszörményi polgármester meg is jegyezte, buta az a városvezető, aki egy ilyen bázist visszautasít. Hozzátette: mivel maga is kamarai tag, úgy érzi, az ő tagdíja ilyenformán „jó helyre ment”. Mint mondta, a hazai gazdatársadalom nem volt felkészülve arra, hogy a támogatás-igényléstől kezdve a konkrét felhasználásig és az elszámolásig mit és hogyan kell végeznie, így, hogy a kamara maga lépett és segít ezzel a központtal mindenben, a régi és az új pályázóknak kevésbé kell aggódniuk.
Aztán az ünnepélyes szalagátvágás, a jelképes átadás után házigazdaként Szabó Sándor vezette körbe a helyiségen kamarai kollégáit – ezalatt a konferenciateremben a gazdák a központban helyet kapott külső szolgáltató cégek, hatóságok bemutatkozását hallgatták –, és büszkén jegyezte meg:
– Igazi gazdacentrum lesz majd!
A NAK-elnök volt ez ,,első ügyfél"...
Győrffy Balázs pedig az ügyfélhívót is „felavatta”: a 104-es sorszámot adta ki neki a gép. A 3-as pulthoz szólították is, de udvariasan elhárította az ügyintézés lehetőségét.
Nem úgy az a házaspár, akinek problémáit a 3-as pultnál már valóban „kezelésbe vették”. Csodálkoztak is, mi ez a hangos felhajtás, majd miután megtudták a falugazdásztól, hogy voltaképpen most nyílt meg a központ, rezignáltan tudomásul vették, és hallgatták tovább a kamarai munkatársat.
Ebből is látszott, hogy a helyi gazdálkodóknak hamar „természetessé” vált az új helyszín. Mint anno a Kálvin téri postahivatal…
(nak.hu) (fotó: NAK/MTI)