Szesz-, bor-, söripar

A fenntarthatóság, az ivóvízhasználat mérséklése és a csomagolóanyagok újrahasznosítása a legfőbb feladatok a globális sörgyártásban. A prémiumtermékek iránti kereslet nő, és számítanak a bio- és gluténmentes sörök terjedésére is.


A világ söripari szereplőinek európai szakmai fórumán, a Brewers of Europe-on Antwerpenben hétfőn Jean-Francois van Boxmeer, a Heineken globális ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy hatalmas kihívást jelent – a vállalatnak és az egész ágazatnak – a fenntarthatóság, azon belül a karbonsemlegesség elérése, az ivóvízhasználat mérséklése és a csomagolóanyagok újrahasznosítása is. Rámutatott, hogy Európában magas az egy főre jutó alkoholfogyasztás, ezért törekedni kell a felelős sörfogyasztás népszerűsítésére, vagyis arra, hogy az emberek a mennyiség helyett a minőség felé forduljanak.

Paolo Lanzarotti, az Asahi Brewers Europe vezetője szerint a fogyasztói trendek az ízesített alkoholmentes sörök felé mutatnak. Ezen termékek részesedése mintegy 16 százalékot tesz ki a szlovák piacon. A vállalat törekvései között szerepel, hogy a szegmens a tulajdonában lévő Dreher-sörgyár portfóliójában is erősödjön a jövőben, amellyel szélesebb közönség megszólítására lesznek képesek.

– A magyar sörágazat fejlődése és versenyképességének megőrzése szempontjából szintén kulcsfontosságúak a technológiai újítások, az innováció, valamint a fenntarthatóság a gyártás és az alapanyagok területén – mondta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) vezetője a fórumon. Hozzátette, a nemzetközi trendekhez hasonlóan a növekvő kereslet miatt a csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök fogyasztása a magyar piacon is emelkedik, piaci részesedésük már közel 8 százalékot tesz ki. Míg a lágerek esetében a fogyasztói ízlés a keserűbb ízvilág felé halad, addig a felső erjesztésű sörök kínálata egyre inkább szélesedik és a fejlődés a gyümölcsös ízvilág irányába mutat. A prémium termékek iránti kereslet is jelen van, és a szakember számít a bio- és gluténmentes sörök terjedésére is.

Kitért arra is, hogy az ország vezető öt sörgyára – a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Carlsberg Hungary Kft. és a Pécsi Sörfőzde Zrt. – tavaly 76 ezer hektoliterrel több sört értékesített, mint 2017-ben. Kántor Sándor idén volumenben 1-3 százalék közötti piacbővülésre számít. Említést tett arról is, hogy a világon 2017-ben 38 milliárd dollár értékben mintegy 50 millió hektoliter kézműves sört adtak el, ez a teljes forgalom 1 százalékát teszi ki, Magyarországon hasonló az arány. A konferencia előadói szerint a kézműves sört gyártók számára kevésbé jó lehetőség az export, nekik regionálisan és helyben kell koncentrálni a növekedésre.

A hétfőtől csütörtökig tartó szakmai fórumnak és a 37. EBC (European Brewery Convention) tudományos kongresszusnak 59 országból több mint ezer résztvevője és 140 előadója van.


(MTI)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Cím: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Zöld szám: +36 80 900 365

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Adószám: 18399257-1-43

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei