Élelmiszer-feldolgozás

Cseh állampolgárok jelentős része úgy véli, hogy a hazájában megvásárolt márkás termékek rosszabb minőséggel érhetőek el, mint nyugatabbi országokban található társaik. Vásárlásaik során nagyítóval tanulmányozzák a megvásárolni kívánt termékeiket. Ha tehetik a megvásárolni kívánt termékeket külföldről szerzik be.


A csehek közel nyolcvan százaléka úgy véli, súlyos probléma, hogy bizonyos áruknak kétféle minőség van: egy a nyugati és egy a keleti piacra. Minden hetedik cseh lakos bizonyos termékeket inkább külföldön vásárol, és minden harmadik inkább nem vesz meg márkás árukat, mert úgy véli, hogy gyengébb minőséget kapna az igazinál. A kelet-közép-európai országok polgárai, köztük a csehek is panaszkodnak arra, hogy bizonyos termékeket, például élelmiszereket vagy mosószereket ugyanazon a márka- és terméknév alatt gyengébb minőségben szállítanak a gyártóik a keleti piacokra, mint a nyugatiakra. Szakértői vizsgálatok szerint ezek a kifogások helyenként meglapozottak.

A KPMG tanácsadó cég felmérése kiderítette, hogy az ügy befolyásolja a fogyasztói szokásokat. Az 55 és 54 év közöttiek négyötöde figyelembe veszi ezt az ügyet vásárlásaikor, a vevők háromnegyede tanulmányozza a termékek összetevőit, mielőtt zsebébe nyúlna. Az emberek 57 százaléka figyeli az áruk összetételét és többet költenek vásárláskor, hogy elkerüljék a rosszabb minőségű termékeket.
A vizsgálatból kiderült, hogy a hústermékek esetén a vevők 93 százaléka veszi figyelembe azok összetételét. Közel 90 százalék azok aránya, aki figyeli, hogy honnan érkeztek az áruk, 50 százalékuk a pékáruknál is figyelembe veszi ezt. A vevők 98 százaléka csak cseh kenyeret vagy péksüteményt vásárol, majdnem 70 százalékuk előnyben részesíti a helyi pékségeket.

Az élelmiszerek kettős minősége nem egy új keletű dolog. Jean Claude Juncker, az Európai Bizottság korábbi elnöke 2017-ben felkarolta ezt a témát, és az unió részéről megkezdte a lehetőségek átvizsgálását. Ebben a munkában az Agrárminisztérium munkatársai jelentős szerepet vállalnak.  A tavalyi év során az EB sikeresen kidolgozott egy egységes vizsgálati módszert, amelynek során az egyes EU-tagállamok 128 termék adatait gyűjtötték össze (az összes mintaszám 1380 volt). Ennek a vizsgálati módszernek a keretén belül idén év elején a NÉBIH is vizsgálatokat végez. Összesen 280 elemből álló termékkört vizsgálnak, ebből százat magyar, százat az osztrák és nyolcvanat a német piacról próbálnak beszerezni Nem csak a kettős minőség felmérése a cél. Folyamatosan egyeztetnek a gyártókkal, a nemzetközi vizsgálattal kapcsolatban a fő cél pedig az, hogy a megoldásokat megtalálják a hazai jogalkotáshoz.


Tóth Dénes / NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

 

Őstermelői adatok lekérdezése