Továbbra is csökken Lengyelországban a hajtatott paradicsom ára. Az alma pedig 94%-kal drágább, mint tavaly volt.
Az EastFruit projekt elemzői szerint továbbra is csökken a hajtatott paradicsom ára Lengyelországban, annak ellenére, hogy a piacon csökkent a kínálat. A lengyel növényházi zöldségtermelők képviselői arról számoltak be, hogy ebben a szegmensben nagyon alacsony a kereslet, ami megakadályozza a termelőket abban, hogy az árakat a múlt heti szinten tartsák. Az esetek többségében csökkenteni kellett az árakat az értékesítés fellendítése és az el nem adott raktárkészletek felhalmozódásának elkerülése érdekében, így jelenleg a helyi hajtatott paradicsomot 0,74–0,78 USD/kg áron kínálják, ami átlagosan 10%-kal olcsóbb, mint az előző hét végén.
Érdemes megjegyezni, hogy a lengyel üvegházi paradicsom ára jelenleg átlagosan 10%-kal olcsóbb, mint amennyi az előző év azonos időszakában volt. A piaci szereplők biztosak abban, hogy a jelenlegi körülmények között a hajtató kertészek valószínűleg nem képesek sokáig fenntartani még a termékeik jelenlegi árait sem, és azok a közeljövőben ismét érezhetően csökkenhetnek.
Március 9. és május 5. között a tíz legnépszerűbb gyümölcs átlagára több mint 17 százalékkal nőtt Lengyelországban, az előző év azonos időszakához képest. Az alma ára emelkedett a legnagyobb mértékben, csaknem 94 százalékkal. A körte közel 31 százalékkal nőtt; a narancs több mint 28 százalékkal, a citrom és a görögdinnye pedig több mint 20 százalékkal. A mandarin és a szőlő esetén csak enyhe növekedést észleltek. Időközben az ananász is legalább 5 százalékkal nőtt és csak a banán és a grapefruit lettek enyhén olcsóbbak, ami 1-2% közötti csökkenést jelent.
Míg az első 10 gyümölcs 17,3 százalékkal nőtt, addig a zöldségárak 6,3 százalékkal emelkedtek. Paulina Kopeć, az Unia Owocowa szövetség képviselője úgy véli, hogy ezek az eredmények a tárolható termékek iránti megnövekedett kereslet következményei. A fogyasztók csak olyan friss termékeket vásároltak, amelyeket hosszabb ideig el tudtak tárolni. Ennek megfelelően az alma iránti kereslet a világjárvány első heteiben majdnem megduplázódott.
NAK / Fodor Zoltán – Fresh Plaza