Az őstermelői tevékenység nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézést, azaz nyilvántartásba vételt, ezen adatok módosítását vagy a nyilvántartásból törlést a közzétett formanyomtatványokon postai úton a NAK megyei ügyintéző szervének címezve vagy az érvényes lakcímkártyáján szereplő, bejelentett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti megyében található bármelyik kamarai ügyfélszolgálati irodában kérelmezheti.
Az ügyintézés díjmentes.
Az ügyintézés során az alábbi érvényes dokumentumokat kell bemutatni
- személyazonosításra alkalmas igazolvány (személyi igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél)
- lakcímet igazoló igazolvány
- adóigazolvány (adóazonosító jel igazolása)
- magánokiratba foglalt meghatalmazás, ha nem személyesen jár el
- a 18. életévét be nem töltött magánszemély esetén a törvényes képviselőjének (lehet pl. szülő(k) vagy gyámhivatal) nyilatkozata
További az ügyintézés során megadandó adatok
- végzett tevékenység
- az alábbiak alapján a termelés adatai:
- növénytermesztés esetén: a földterület helye, területe (hektárban), művelési ága, használat jogcíme; a termesztett növénykultúra megnevezése, termőterület (kultúránként hektárban), értékesíteni kívánt termék neve.
- állattartás esetén: állattartó épület helye, alapterület (m²-ben), használat jogcíme, férőhely száma, milyen állatfaj elhelyezésére szolgál, értékesíteni kívánt termék neve.
- vadon gyűjthető termékek esetén: vadon gyűjtött termék neve, engedély adatai.
A gyorsabb és gördülékenyebb ügyintézés érdekében kérjük, hogy az alábbi dokumentumokat is hozza magával
- a kistermelői tevékenysége végzéséről szóló engedélyt, amely tartalmazza az előállított termékeket
- vadon gyűjthető, illetve az erdei termék gyűjtése esetén a terület tulajdonosától, kezelőjétől (például önkormányzattól, a megyei kormányhivataltól, erdőtulajdonostól, a közúthoz tartozó terület kezelőjétől) származó írásbeli engedélyt, ami tartalmazza a gyűjtésre vonatkozó terület és a gyűjtött termék megnevezését, valamint a gyűjthető termék mennyiségét
Elérhető az elektronikus ügyintézés lehetősége őstermelői és ŐCSG nyilvántartási ügyekben
Az őstermelők és őstermelők családi gazdasága kapcsán megnyílt az elektronikus ügyintézés lehetősége. Ezzel már nemcsak személyesen és postai úton intézhetőek az őstermelői és őstermelők családi gazdasága nyilvántartásával kapcsolatos ügyek, hanem elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül is.
Az Agrárkamara az őstermelői nyilvántartási rendszer üzemeltetőjével, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (a továbbiakban: Nébih) közösen alakította ki az új elektronikus ügyintézési felülett.
Az őstermelők és őstermelők családi gazdaságának nyilvántartásba vételére, a nyilvántartásban szereplő adatok módosítására, vagy a nyilvántartásból történő törlésére vonatkozó elektronikus kérelmek elérhetőek a NAK honlapjáról az alábbiak szerint:
1. lépés: a NAK honlapon az E-Ügyintézés gombra kattintással kiválasztható az „Őstermelői/ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyek” ügytípus
2. lépés: az ügytípus kiválasztását követően a rendszer automatikusan betölti a Nébih Ügykatalógus felületet, ahol a „Tovább az e-ügyintézéshez” elnevezésű linkre kattintva elérhető az ügyfélkapun történő bejelentkezés lehetősége.
Amennyiben a Nébih Ügyfélprofil rendszerében regisztráció korábban nem történt, úgy a felület automatikusan az alábbi oldalara kalauzolja a felhasználót.
A regisztrációt követően van lehetőség az őstermelői és ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos eljárások indítására, amely a Nébih Ügykatalógusában a „Tovább az e-ügyintézéshez” linkre kattintva érhető el.
Ügyintézés fő menüpont kiválasztását követően az alábbi alpontok bármelyikével elérhető az elektronikus ügyintézési felület:
- Földművelésügy/Őstermelő/Őstermelői tevékenység regisztrációja
- Földművelésügy/Családi gazdálkodás/Őstermelők családi gazdasága tevékenység regisztrációja
Őstermelők családi gazdaságának nyilvántartásba vételét őstermelői jogviszonnyal már rendelkező, őstermelők családi gazdaságának tagjai által megkötött ŐCSG alapító szerződésben megnevezett képviselő kérelmezheti. Az e-kérelem benyújtásakor is az alábbi dokumentumok csatolása szükséges:
- ŐCSG alapító szerződés,
- tagok hozzátartozói kapcsolatát igazoló iratok.
Az elektronikus ügyintézés során a tagok hozzátartozói kapcsolatainak igazolásául az alábbi táblázatban felsorolt dokumentumok másolatát kell csatolni az elektronikus űrlapon:
Szintén az ŐCSG szerződésben megnevezett képviselő kezdeményezheti elektronikus úton az ŐCSG nyilvántartásban szereplő adatok módosítását, illetve az ŐCSG megszüntetését.
Amennyiben az ŐCSG-ből családtag törlésre kerül, úgy az ŐCSG módosító kérelemhez kérjük csatolja
- ha az ŐCSG szerződés/módosító szerződés a tag kilépéséről rendelkezik, akkor a kilépő tag aláírását tartalmazó szerződést, vagy
- ha a szerződés nem rendelkezik a tag kilépéséről, a kilépő tag azon nyilatkozatát, miszerint közös megegyezéssel kilép az adott ŐCSG-ből.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha az ŐCSG-ből kilépő tag önállóan őstermelői tevékenységet már nem kíván folytatni, akkor az egyéni őstermelői tevékenységét is meg kell szüntetni tekintettel arra, hogy az ŐCSG tagjai személyükben mezőgazdasági őstermelők. Az őstermelő egyéni őstermelői jogviszonyának törlését, az ŐCSG-ből történő kiléptetését követően az őstermelő kezdeményezheti elektronikus/postai/személyes úton.