Az uniós kutatási, fejlesztési és innovációs (KFI) tevékenységeket támogató Horizont 2020 program befejeződött, ám 2021-től ugyanez Horizont Europe néven folytatódik tovább a következő EU-s költségvetési ciklusban. A véget érő időszak hazai, agrár- és élelmiszeripari vonatkozású KFI eredményeit – saját szakterültén – Pinczés Marianna, a hidegen sajtolással készített termékek előállításával foglalkozó Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője értékelte.
A társaságuk egyedi élelmiszer-termékeket készít és forgalmaz. Vagyis az élelmiszeripari kutatás-fejlesztés-innováció fontossága önöknél igazán érvényesül. De belülről hogyan látszik mindez?
Az ágazaton belül két fő irány van, a technológiai és termékinnováció. Mindkettő más, mégis szorosan összefüggenek. Magyarországon a termékinnováció jelentős, hiszen sok és jó alapanyag van, illetve sok megvalósult vagy megvalósításra váró ötlet van. Itt ér össze a kettő: bármilyen jó ötletből technológiai innováció nélkül nem igazán lehet jelentősebb mennyiségű terméket gyártani. A magyar élelmiszeripar talán legnagyobb problémája a cégek méretbeli különbségéből és az ebből fakadó lehetőségek meglétéből vagy hiányából adódik: néhány nagyvállalat mellett több kisebb vállalkozás is jó ötletekkel rendelkezik, de utóbbiak – az előbbiekkel ellentétben, méretükből adódóan – nem képesek azokat úgy megvalósítani, hogy az egyébként minőségi termékekből jelentős mennyiséget exportáljanak. Így egy-egy ilyen termékkel gyakorlatilag a hazai réspiacokat célozzák meg. Érthetőbben: a bio- vagy natúr- vagy adalékmentes élelmiszerek jellemzően e piacok igényét teljesítik. Mi is ebbe a szegmensbe tartozunk a termékeinkkel, de abba a szűk körbe tartozunk, akinek sikerült a technológiai innováció is, így a megfelelő minőség mellett a megfelelő mennyiséget is tudjuk biztosítani. A technológiai innováció más miatt is fontos: biztonságot ad bármilyen munkaerő-piaci helyzetben.
Mikor érdemes a gyártást gépesíteni?
Nagyon nehéz kérdés ez… Bizonyos mennyiség alatt, mivel annyira kevés, semmilyen géppel nem lehet dolgozni, aztán van egy szint, amikor félautomata berendezések, aztán van egy másik szint, amikor a teljesen automata berendezések szükségesek. Mindenki a saját szintjének megfelelően mindig lépjen egyet előre! Tehát ha már lehet alkalmazni félautomata gépeket, akkor számolja ki, hogy mikor és hogyan térül meg, s ha megéri, akkor vegye meg azt. Ha meg már rá lehet állni a teljes automatizált gyártásra, akkor lépje meg. Magyarországon sok jó termék van, de elakadunk ott, hogy raklapszámra már nem lehet rendelni, viszont külföldi partnernek meg az kell. De az sem jó megoldás, ha azonnal kamionszámra tudunk gyártani, mert ahhoz nehéz piacot találni hirtelen.
Önök is ezt a fokozatosságot követték?
Majdnem. A családomban szinte mindenki mérnök, így nálam fel sem merült, hogy gépek nélkül készüljön bármilyen termék.
És a termékinnováció hogyan alakult?
Mi eleve glunténmentes termékeket fejlesztettünk. Majd csatlakoztunk a Lisztérzékenyek Országos Szövetségéhez, így az üzemünk a szövetségen keresztül európai minősítést is kapott. Így a nemzetközi piacot is megcélozhattuk. És azóta, ha már termékinnovációról van szó, van egy saját fejlesztő csapatunk is, amely gluténmentesliszt-keverékeket fejleszt másoknak. Mert a saját márkanevünk alatt egyébként nem forgalmazunk gluténmentesliszt-keveréket, ezért fejlesztjük és utána ezeket gyártjuk is, másrészt hozott receptúrából is gyártunk. A gluténmentes piacban látunk fantáziát. Másik fontos innovációnk, hogy a mellékterméket tovább hasznosítjuk, maglisztet őrlünk belőle.
Más irányú fejlesztéseik vannak?
A fogyasztási trendek általában később érik el Magyarországot, mint ahogy az megjelenik a nemzetközi szinten. Ha például elmegyünk egy egy-egy európai vásárra, akkor abból leszűrjük, hogy a mi magyar fogyasztói piacunk hol lesz két-három év múlva. Például jelenleg keresettek a kenderből származó termékek itthon; mi két éve a nürnbergi szakkiállításon láttunk ilyeneket, és felkészültünk a hazai megjelenésére. Létrehoztunk egy gyártóüzemet, ahol főleg bérgyártást végzünk: kendermagolaj-készítést, kendermag-őrlést stb. És elég sokan kérnek fel minket munkára. És emellett saját márkájú, kenderalapú terméket is gyártunk ugyanitt.
Tehát a nemzetközi tapasztalatszerzés elengedhetetlen az innovációban…
Rengeteg tapasztalatot lehet szerezni a konkurenciától is. Ehhez nekünk is kell világot látni. Ennek alapján mi is folyamatosan bővítjük a portfóliónkat. Volt olyan, hogy láttunk valamit kint, amiből a saját iparágunkra vonatkoztatva eszünkbe jutott valami. Sokszor jönnek a marketingeseink is a vásárokra, csak azért, hogy lássák, hogy milyen irányba megy a piac, mert nagy százalékban dolgozunk exportra, és ahhoz meg kell felelni az ottani elvárásoknak is marketingszempontból is. Azért is jó nemzetközi példákat látni, mert el tudjuk magunkat helyezni a nemzetközi piacon.