Erdőgazdálkodás

Az osztatlan közös földtulajdon, különösen erdők esetében, jelentősen megnehezíti az ingatlan tulajdonosi hasznosítását. A sokszor nagy létszámú tulajdonosi kört gyakran bonyolult, elhúzódó eljárások érintik, folyamatos változásban van, egyes tulajdonostársak pedig elérhetetlenek, mindez a tulajdonosi közösség döntésképtelenségét okozhatja. Az előbbiekkel is összefüggésben a közös földtulajdonban fennálló tulajdoni hányadok értékesítési lehetőségei szintén korlátozottak és körülményesek. Emiatt bizonyos esetekben a közös hasznosításra törekvés helyett érdemes inkább az osztatlan közös tulajdont felszámolni. Erre egy 2020-ban indított állami program, bár nem zökkenőmentes, de jó lehetőséget biztosíthat.

Az osztatlan közös földtulajdon széles körű kialakulása, egyfajta kényszerközösségeket teremtve a rendszerváltást követő kárpótlás, valamint a termelőszövetkezetekbe bevont termőföldek ismételt nevesítése eredményeként alakult ki. Az azóta eltelt több mint 30 év alatt a helyzetet csak tovább rontotta az öröklődések okozta elaprózódás.

Az olyan földterületeken, ahol sok tulajdonos van, a gazdálkodás szinte lehetetlenné vált.

Az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére telekalakítási vagy polgári peres eljárás keretében korábban is volt lehetőség. A telekalakítási eljárás – még ha a különböző programok lebonyolításában az állam esetenként közre is működött – egy többlépcsős, összetett folyamat, amelyhez földmérő és ügyvéd bevonása, valamint az egyhangú tulajdonosi döntés minden esetben szükséges.  

A földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Foktftv.) megjelenésével az osztatlan közös tulajdon megszüntetése jelentősen egyszerűsödött. A magánerdők tulajdonviszonyainak rendezése szempontjából fontos előrelépés, hogy ez a jogszabályi lehetőség az erdőkre is kiterjed.

A közös tulajdon megszüntetése nem az állam lebonyolításában valósul meg, mint a korábbi hasonló programok esetében, hanem a tulajdonosok szervezésében. A jogi szabályozásban megtestesülő állami akarat viszont a folyamatot számos módon (speciális szabályozás, igazgatási szolgáltatások, informatikai eszköz) jelentősen egyszerűsíti.

Az új eljárás a tulajdonosok megegyezésén alapul, de azt a földhasználati szabályozásból ismert megoldások alkalmazásával a tulajdonosok elérhetetlensége vagy passzivitása már nem akaszthatja meg. Új elem továbbá, hogy a Foktftv. a birtokkoncentráció elősegítése, valamint az önálló gazdálkodásra alkalmatlan új ingatlanok kialakításának elkerülése érdekében a nagyon kis tulajdoni hányadokra – kis ingatlanok esetében akár az egész ingatlanra kiterjedően – az eljárás keretében kényszer tulajdonátruházást, – a jogszabály megfogalmazásában – tulajdonostárs általi „bekebelezést” ír elő.

Az új szabályozás – ugyancsak a birtokkoncentráció elősegítése érdekében lehetőséget biztosít továbbá a tulajdonostársaknak arra, hogy az eljárás keretében a tulajdoni hányadaikat könnyebben adhassák-vehessék, esetleg cserélhessék egymás között. Ehhez ebben az esetben nem szükséges a földforgalmi törvény korlátozásait figyelembe venni: így a szerződést nem kell kifüggeszteni, a földszerzőnek nem kell földművesnek lenni, nincs elővásárlási jog, és a földszerzés mentesül a földszerzési- és birtokmaximum alól.

További egyszerűsítés, hogy az ingatlan megosztási eljárásába nem szükséges földmérőt bevonni. A megosztáshoz szükséges dokumentációt – a megosztási vázrajzot is beleértve – a tulajdonosok egy – az állam által biztosított – úgynevezett osztóprogram segítségével maguk is elkészíthetik.

Az egyezség elkészítéséhez ügyvéd bevonása általában kötelező.

Az osztatlan közös tulajdon felszámolására a Foktftv. alapján három mód kínálkozik: alapesetben az ingatlan megosztása, bizonyos mérethatár alatt a teljes ingatlan egy tulajdonos általi birtokba vétele, valamint az előbbiek sorozatos sikertelen kezdeményezése esetén az ingatlan állam általi kisajátítása. Az egyes lehetőséget további cikkeinkben részletesebben bemutatjuk.

Az osztatlan közös tulajdon egyszerűsített felszámolása tehát jó lehetőséget kínál az önálló tulajdonok kialakítására. Átgondolatlan alkalmazása ugyanakkor újabb problémákat generálhat az ingatlan későbbi hasznosítására nézve, különösen erdők esetében. Az ingatlanok indokolatlan elaprózódása az erdőgazdálkodás ellehetetlenüléséhez vezethet, hiszen kis területen nem lehet fenntartható erdőgazdálkodást folytatni.

Ezt a tulajdonosok úgy tudják megelőzni, ha a megosztási eljárás során, a törvény adta lehetőségeket kihasználva, az ingatlant minél kevesebb új ingatlanra osztják. Azaz, ha az erdőgazdálkodási tevékenységet folytatni nem kívánó tulajdonosok, az egyezség részeként, a tulajdoni hányadaikat megfelelő ellentételezés fejében átadják a gazdálkodásra vállalkozó tulajdonostársaik részére.

Egy másik lehetőség, ha a közös hasznosításra hajlandó tulajdonostársak az egybeszámított tulajdoni hányadaiknak megfelelő területet egy ingatlanként kérik kialakítani.  

Ugyanakkor, amennyiben a tulajdonosi közösség képes az együttműködésre, és a területen jelenleg is eredményes gazdálkodás folyik, egyáltalán nem biztos, hogy érdemes az osztatlan közös tulajdon felszámolására irányulóeljárást megindítani.

Fontos kiemelni továbbá, hogy az osztatlan közös tulajdon felszámolásának ezen új, egyszerűsített lehetősége alternatívát biztosít a közös tulajdon hasznosítására a korábban gyakorlatilag kizárólagos lehetőségként alkalmazott használati megosztás elkerülésére is. Korábbi cikkünkben felhívtuk a figyelmet a használati megosztás hosszútávú kockázataira. Ezek mind elkerülhetőek, ha az új lehetőséggel élve, ugyan egy kicsivel több munkával, de a közös földtulajdonból fakadó problémákat véglegesen megszüntetjük.

Ha az osztatlan közös tulajdon egyszerűsített felszámolásával kapcsolatban kérdése, észrevétele van, azt megírhatja az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre, az Agrárkamara Erdészeti Szakértői Hálózata ebben a kérdésben is rendelkezésére áll.

 

NAK / Kiczkó Mónika

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám